Παγωτό στην έρημο

Είναι αυτές οι στιγμές, οι ασχολίες, οι συνήθειες, που κολλάω καιρό και μετά, ένα πρωί, σταματάω και δεν ασχολούμαι μαζί τους για χρόνια. Και  το ίδιο ξαφνικά, αρχίζω να γεμίζω κάθε στιγμή που μου ανήκει με αυτές.

Βλέπω μεγάλο μέρος της μέρας και όλη νύχτα ταινίες. Ταινίες που ήθελα να δω πριν χρόνια και για λόγους που δεν θυμάμαι πια, δεν είδα. Ταινίες που παίχτηκαν τα χρόνια της ολικής μου απομόνωσης και που δεν ήξερα καν ότι υπάρχουν. Ταινίες από τα είδη που μου αρέσουν και από τα είδη που δεν αντέχω. Ταινίες χαζοχαρούμενες, παρανοϊκές, δραματικές, σουρεαλιστικές, αισθηματικές, ταινίες παλιές και ταινίες καινούριες.

Είδα αυτές τις δύο μαζί. Γυρισμένες με διαφορά 9 χρόνων. Μια στη Βιέννη, η άλλη στο Παρίσι. Δυό άνθρωποι άγνωστοι, από μερικές ώρες μαζί την κάθε φορά. Συζητήσεις, στιγμές, αποκαλύψεις, φόβοι, ελπίδες και όλα να εκφράζονται μέσα από μια διάχυτη υπερβολή. Όχι του έργου, αλλά της κίνησης των χαρακτήρων στην προσπάθειά τους να βγάλουν τα πάντα και να κατακτήσουν, με μια «βολή».

Μου άρεσαν. Για ένα διεστραμένο λόγο. Για την αναγνώριση στους πρωταγωνιστές δικών μου στοιχείων. Για τη σατανική χαρά της διαπίστωσης ότι και άλλες αλεπούδες έχουν κομμένη ουρά. Για τις στιγμές που έβλεπα τους πρωταγωνιστές να βγάζουν όχι με τα λόγια, αλλά με την κίνησή τους, αυτό που πραγματικά ήταν. Δειλά, ηλίθια πλασματάκια που σέρνουν τη ζωή τους στη μετριότητα.

Επιλογή να μην ζήσουν λέει, κάτι που είναι καταδικασμένο να ξεφτίσει. Και ζουν τα ξεφτισμένα εξ ορισμού. Ο ορισμός της δειλίας, του βολέματος, της ηλιθιότητας και της έλλειψης τσαγανού. Είναι σα νάσαι στην έρημο και να τρέφεσαι με σκουπίδια πεταμένα από τα καραβάνια. Και να διψάς πολύ. Και να πέφτει από τον ουρανό ένα υπέροχο παγωτό και να μην το τρως. Να μην θες να γίνει σκουπίδια, να μην γίνει χαρτί τσαλακωμένο, ξυλάκι σπασμένο. Και το βάζεις στην τσέπη να το φυλάξεις.

Να κάνεις κάτι που είναι ευκαιρία να σε κάνει να ζήσεις πραγματικά, μια αηδιαστική μάζα που στάζει και χάνεται και να συνεχίσεις να τρως σκουπίδια. Και όλα αυτά κατόπιν επιλογής.

Μου αρέσει να βλέπω τέτοια έργα. Με κάνει να νιώθω ότι είμαστε πολλοί δειλοί μαζί και μπορεί να το κάνουμε και μόδα. Σα να το κάναμε μου φαίνεται ήδη.

Στο τέλος της δεύτερης ταινίας τη θυμήθηκα μέσα από ένα τραγούδι. Nina Simone. Μια πραγματική κυρία που καμμία σχέση δεν είχε με το club των ηλιθίων. Νιώθω τυχερή που έχω δει συναυλία της. Λυκαβηττός 1990. Πολύ τυχερή.

2 thoughts on “Παγωτό στην έρημο

  1. Την πρώτη την είδα άνοιξη του 96, την δεύτερη όταν βγήκε σε βίντεο. Και τις δύο σε εποχή στη ζωή μου αντίστοιχη με των πρωταγωνιστών. Στην 1η ήμουν φοιτητής στην Αγγλία, στην 2η είχα γυρίσει Ελλάδα, είχα τελειώσει το φανταρικό και εγκατέλειπα (για άλλη μια φορά) την Αθήνα για να πάω να φτιάξω τη ζωή μου στη Θεσσαλονίκη. Δεν ήταν δύσκολο να ταυτιστώ και με τις δύο ταινίες.
    Κάτι που μου άρεσε… Η 2η αρχίζει όπως τελειώνει η 1η. Με μια αναδρομή των τοποθεσιών που θα περάσουν ή πέρασαν αντίστοιχα στη διάρκεια της ταινίας. Με άλλο φως, χωρίς κόσμο, να ενισχύουν την γλυκόπικρη γεύση που σου αφήσε.

  2. Στην περίπτωσή μου «κλέβω» Άρη. Ναι μεν μεταφέρομαι και μπαίνω όσο μπορώ, εκεί που ήμουν «τότε», αλλά είναι αναπόφευκτο να είμαι σκληρή. Είμαι 2 10ετίες μακριά από την πρώτη περίπτωση και 1 από τη δεύτερη.

    Είναι εύκολο λοιπόν τώρα να πω και να χαρακτηρίσω εκείνους (ή εμένα) στο «τότε». Είναι πιο εύκολο τώρα να έχω μια διαφορετική εικόνα, τουλάχιστον σε αυτό. Άσχετα τι θα έκανα, ακόμα και τώρα.

    Η ζωή δεν είναι το ίδιο με το χρήμα. Το χρήμα αποθηκεύεται για χρήση μελλοντική, έστω και χωρίς εγγυήσεις. Μπορεί πχ. να πεθάνεις και να τα τρώνε στη μνήμη του κορόιδου.

    Η ζωή όμως, οι στιγμές, αυτό που έχεις την ευκαιρία να διαλέξεις και να ζήσεις κάθε μέρα ή το ζεις ή το χάνεις.

    Οριστικά και αμετάκλητα σε αυτή τη μορφή και με αυτή την ένταση.

Σχολιάστε

