Παίζοντας με τις συχνότητες της CPU

Περίμενα (και περιμένω) την αναβάθμιση του Ubuntu 8.10, στο msi wind, σε 9.04. Οι ταχύτητες της 24άρας μου σύνδεσης κινούνται σε ρυθμούς κεφάτης isdn, κάπου 60-70kB/s, οπότε η αναμονή θα είναι μεγάλη. Κάποια στιγμή λοιπόν χάζευα αφηρημένη την ένδειξη της συχνότητας της CPU από το applet του Gnome panel.

Καθώς έβλεπα την ένδειξη των 800MHz, σκέφτηκα ότι είναι μια ακόμα απο τις παραξενιές μου να παίρνω μηχανήματα με γρήγορους επεξεργαστές και να τους δουλεύω σε χαλαρούς ρυθμούς. Όπως και νάχει η «δύναμη» είναι πάντα εκεί και έτοιμη να χρησιμοποιηθεί. Στην περίπτωσή μου με ένα κλικ.

cpu frequency scaling 800

Πρώτα από όλα για να αλλάξουμε τη συχνότητα στον επεξεργαστή μας πρέπει να το υποστηρίζει και δεύτερον, πρέπει να ξέρουμε τι επιλογές έχουμε. Αυτό το βλέπουμε διαβάζοντας τα περιεχόμενα του αρχείου scaling_available_frequencies με την εντολή:

cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_available_frequencies

Στην περίπτωση του επεξεργαστή του macbook μου δίνει:

2400000 2200000 2000000 1800000 1600000 1400000 1200000 800000

Αυτό σημαίνει ότι ο επεξεργαστής μου υποστηρίζει από 800MHz μέχρι 2.4GHz. Αν θέλω τώρα να αλλάξω την συχνότητα λειτουργίας από 800MHz που είναι αυτή τη στιγμή, ας πούμε σε 1.8GHz, δεν έχω παρά να δώσω την εντολή:

sudo cpufreq-selector -f 1800000

Μπορώ επίσης να μάθω τα διάφορα modes που έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει ο επεξεργαστής μου, δίνοντας την εντολή:

cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_available_governors

Στην περίπτωσή μου έχω τα εξής:

conservative userspace powersave ondemand performance

cpu frequency scaling 2GHz

Το επόμενο βήμα είναι να μπορώ να επιλέξω τιμές της CPU ή modes με εύκολο τρόπο. Εντάξει, μου αρέσει να ξέρω πως γίνεται κάτι αλλά μετά προτιμώ να μπορώ να το κάνω όσο πιο απλά γίνεται. Για τη δουλειά αυτή χρησιμοποιώ το gnome-applet: CPU Frequency Scaling Monitor. Αφού το πειράξω βέβαια λίγο πρώτα, μιας και default δεν έχει τη δυνατότητα να κάνει «δουλειές» που γίνονται από τον υπερχρήστη. Για να μπορέσω να αλλάζω με ένα κλικ από το applet τιμές στη CPU, δίνω διαδοχικά τις εντολές:

sudo chmod +s /usr/bin/cpufreq-selector
sudo dpkg-reconfigure gnome-applets

Όταν ερωτηθώ αν θέλω να εκτελείται το πρόγραμμα cpufreq-selector με δικαιώματα υπερχρήστη, απαντώ «Yes». Μπορώ τώρα με αριστερό κλικ στο applet, να επιλέξω για τον επεξεργαστή μου συχνότητα ή mode. Η επιλογή που προτιμώ συνήθως είναι το mode «Ondemand», ώστε ο επεξεργαστής να προσαρμόζεται στην ζήτηση.

9 thoughts on “Παίζοντας με τις συχνότητες της CPU

    • @homunculus,
      δίνοντας (στο φρεσοαναβαθμισμένο σε 9.04 msi μου 😛 ) αυτή τη στιγμή:
      cat /proc/acpi/thermal_zone/THRM/temperature
      παίρνω:
      temperature: 57 C
      οπότε κάνε μια δοκιμή με τη συγκεκριμένη εντολή.

      • @fog,
        Έκανες αναβάθμιση ή καθαρή εγκατάσταση ?
        Είναι περίπου 1 μήνας από τότε που πρώτο αναβάθμισα σε 9.04 αλλά μόλις βγήκε η υποστήριξη για Ext4… δεν άντεξα στον πειρασμό και έκανα καθαρή εγκατάσταση από την αρχή…. Δεν το μετάνιωσα… άξιζε τον κόπο. Από το JFS που χρησιμοποιούσα … είναι μακράν καλύτερο… :worthy:

        cortexlinux’s last blog post..WordPress.com ή WordPress.org ;

      • @cortexlinux,
        αναβάθμιση με τη γνωστή εντολή. Είπα να δω πως θα πάει και τελικά πήγε μια χαρά. Όλα δουλεύουν μια χαρά.

Σχολιάστε

