Σε πόση ώρα bootάρεις μανάρι μου;

Το τελευταίο διάστημα είχα πάθει μια ψιλοαποστροφή για τα forum, blog και site που «ειδήμονες» …μετρούσαν τα linux τους. Μια αποτοξίνωση απαρραίτητη, μιας και ένιωθα την καφρίλα που επικρατεί σε όλα, να μπαίνει και σε αυτό το χώρο. Θλίψη.

Τίτλους rss από επιλεγμένες πηγές και αυτό ήταν όλο. Έχω όμως μια δυό μέρες που άρχισα να κοιτάω ξανά, περισσότερο για να έχω κάποια επαφή λόγω της  κυκλοφορίας του Ubuntu 9.04 και να δω τι έχασα το διάστημα της αποχής μου. Λοιπόν επικρατεί μια bootολαγνεία χωρίς προηγούμενο.

Είμαι άτομο που γουστάρει την ταχύτητα. Γι’ αυτό εξάλλου χρησιμοποιώ Linux. Το Linux είναι ευέλικτο, μπορεί να γίνει όσο ελαφρύ θέλω και κάνει τα συστήματά μου να αποδίδουν με τον καλύτερο τρόπο.  Είναι σημαντικό το ότι δεν τα φρενάρει η πέτρα στο λαιμό που ακούει στο όνομα: «άλλο λειτουργικό ή windows».

Είναι γεγονός ότι οι χρόνοι εκκίνησης του Linux, τα τελευταία χρόνια, είχαν αρχίσει να ανεβαίνουν. Είναι ευχάριστο λοιπόν που συνεχώς βελτιώνονται και έχουν φτάσει σε εντυπωσιακά μικρά νούμερα. Ακόμα και τότε όμως που ήταν πιο μεγάλοι, δεν υπήρξε ούτε μια φορά που να γύρισα σε εκκίνηση windows, μετά από καιρό χρήσης οποιασδήποτε Linux διανομής και να μην αναρωτήθηκα αν κόλλησε ή πώς αντέχουν οι χρήστες τους.

Διαβάζοντας όμως γι αυτόν τον παροξυσμό των μετρήσεων και πόσο σημαντικά είναι τα 4-5 δευτερόλεπτα, δεν μπορώ να αποφύγω μια βασανιστική απορία. Κάθε πότε κάνουν αυτοί οι άνθρωποι boot στο linux; Κάθε που βάζουν ένα driver; Κάθε που κάνουν αναβάθμιση στο antivirus; Κάθε που κάνουν εγκατάσταση το xyz προγραμματάκι που θέλει αυθαίρετα να βάλει στο Run του registry το ονοματάκι του να τρέχει βρέξει χιονίσει; Κάθε φορά που έχουν μπλε οθόνη; Κάθε φορά που θέλουν να μπουν Linux για να βγάλουν screenshot για απόδειξη πόσο h4x0r είναι και μετά πίσω στα win;

Ναι, η ταχύτητα στο boot είναι σημαντική, ναι αν έχεις το netbook στο καφέ και έχεις ξεκλέψει 15 λεπτά, ναι αν σ αρέσει να πετάει το σύστημα. Ναι, ναι, ναι… αλλά ΜΗΝ τρελλαθούμε. Η ταχύτητα του boot δεν είναι το πιο σημαντικό σε ένα λειτουργικό, εκτός αν σκοπεύεις να λουπάρεις σε restart mode. Εξάλλου τις περισσότερες φορές ξεχνάω πότε έκανα boot, πόσο μάλλον πόσο κράτησε.

screen-capture

Πριν 182 μέρες και συνεχίζει. It’s Linux babe 😉

28 thoughts on “Σε πόση ώρα bootάρεις μανάρι μου;

  1. Ειρήνη, όχι φυσικά…

    Εγώ έχω γίνει ουκ ολίγες φορές ο περίγελος όταν χαιδεύω παρακαλεστικά την οθόνη και παρακαλάω το μηχάνημα (που μπορεί να είναι πίσω από 1-2 ssh connections) με κλασικές ατάκες του στυλ:

    «Έλα καλό μου… Αν τελειώσεις πριν το δεκάλεπτο θα σου πάρω ( κι άλλο μνήμη | Gigabit κάρτα δικτύου | κάποιος άλλος random εκβιασμός )»

    Μετά από τις πρώτες 1-2 φορές που γελάει ο κόσμος, βέβαια, αρχίζει και κοιτάζει με αγχωμένο βλέμμα. Οπότε βρίσκω άλλο αστείο για να γελάμε πριν με μαζέψουν οι τύποι με τα άσπρα 🙂

    Giorgos Keramidas’s last blog post..GNOME updated to 2.26 in FreeBSD Ports

    • Είπα και γω 🙄
      Βέβαια εσύ είσαι καλός άνθρωπος και το πας με το καλό. Εγώ συνήθως ξεχνάω τους κανόνες της σωστής …διαpiciγώγησης και το εκβιάζω. Φράσεις όπως: «αν δεν κάνεις αυτό θα σου κάνω format» είναι πολύ συνηθισμένες.
      Μια φορά μάλιστα έφτασα να του πω, πως αν δεν ανταποκριθεί όπως πρέπει να κάνει κάθε pc που σέβεται το λειτουργικό του, θα του έβαζα gentoo απο stage 1.
      Το ξέρω, μερικές φορές γίνομαι τρομακτικά σκληρή :what:

      Το φροντίζω όμως. Ήταν μια εποχή που έφτιαχνα σε κάθε κυκλοφορία kernel, custom έκδοση. Και ανάγκη, λόγω hardware και λόγω ψώνιου να έχω τον τελευταίο (απεθείας σύνδεση με την lkml είχα μη χάσω…). Στο compile έφτανε 70 και ήταν έτοιμο για shutdown και γω με την ψυχή στο στόμα. Είχα ήδη κάψει έναν επεξεργαστή, ευτυχώς σε εγγύηση.
      ( :secret: Δεν ήθελα βέβαια να πω στο κατάστημα ότι τον έκαψα σε kernelolinuxies, γιατί μπορεί να έπεφτα σε κανένα «ενημερωμένο» τεχνικό και να ενίσχυα τη φήμη ότι το linux καταστρέφει υπολογιστές. Έτσι το έπαιξα χαζούλα. Δεν ήταν δύσκολο, μου βγήκε φυσικά 😛 «Είχα ανοιχτό τον …Explorer και ξαφνικά έσβησε. Δεν ξέρω τι να κάνω… 😥 » :angel: )

      Έτσι του πήρα …γαρίδες. Μια μέρα πάνω στον πανικό μου μη χάσω 50 λεπτά compile, με το που χτύπησε 68-69 άνοιξα πανικόβλητη την κατάψυξη, βρήκα μέσα ένα πακέτο γαρίδες και τις έβαλα έξω απο το κουτί στην πλευρά του mobo. Η θερμοκρασία έπεσε 1-2 βαθμούς και έμεινε εκεί ως το τέλος. Οι γαρίδες συνέχισαν να μπαινοβγαίνουν στην κατάψυξη σε κάθε compile.
      Κανείς βέβαια δεν ξανάφαγε γαρίδες στο σπίτι μήπως και τους ταΐσω τις kernelογαρίδες. :lookaround:

    • Οικολογική συνεισφορά είναι ο υπολογιστής μου Red :angel:

      Αν δεν είχα υπολογιστή να ασχολούμαι θα έβγαινα πιο συχνά, άρα θα κατανάλωνα βενζίνη, θα γέμιζα τον αέρα καυσαέρια, τις αποχετεύσεις λάδια, συν την ηχορύπανση. Θα πήγαινα σε ένα fast food, θα έτρωγα ένα χάμπουργκερ, θα έπρεπε αυτό να έρθει ως εκεί, άρα μεγάλωμα αγελάδας, μεταφορές… Κι άλλη ενέργεια και άλλες βενζίνες και άλλη ρύπανση. Μετά θα πάχαινα και θα έπρεπε να πάρω το αυτοκίνητο να πάω για αδυνάτισμα. Κι άλλη βενζίνη, κι άλλα καυσαέρια και άλλα λάδια και άλλη ηχορύπανση…

      :what:
      :out:

  2. Αυτό με τις γαρίδες ήταν απλά hilarious!!! 😀 😀 😀 Περιττό να σας πω, ότι για ακόμα μια φορά γελούσα σαν την τρελλή μόνη μου στο γραφείο και με κοιτούσαν οι συνάδελφοι!!!

    Btw, στα pc μου-gadgets μου και οτιδήποτε ηλεκτρονικό, κι εγώ μιλάω! 🙂 🙂
    Ξεκινάμε πρώτα με το καλό («θα σου πάρω, θα σε κλείσω, θα σε αφήσω στην ησυχία σου»), για να προχωρήσουμε σε πιο απειλητικό ύφος («θα σε κλωτσήσω, άντε-πριν-βγω-στη-σύνταξη, δε θα σε ξαναμιλήσω κτλ!)

    Και μια χάρη! Κάποια φάση, θα μπορούσες να γράψεις κάτι για kernel compile? Ψάχτηκα από δω, ψάχτηκα από εκεί, διάβασα αρκετά πράγματα, αλλά δεν ξέρω αν υπάρχει κάτι που θα έπρεπε να προσέξω, αλλά θεωρείται -ίσως- αυτονόητο και δεν το έχει αναφέρει κανένας!… Επειδή καταλαβαίνω ότι ο χρόνος σου είναι περιορισμένος, αν μπορέσεις κάποια στιγμή να μας γράψεις μια από τις φορές που έκανες compile, τι πρόσεξες και τι έκανες from the scratch, I’d be grateful! 😀

    M@t’s last blog post..…and a hell of a day!

    • M@t said: Επειδή καταλαβαίνω ότι ο χρόνος σου είναι περιορισμένος, αν μπορέσεις κάποια στιγμή να μας γράψεις μια από τις φορές που έκανες compile, τι πρόσεξες και τι έκανες from the scratch, I’d be grateful!

      Βασικά προσέχεις να μη μπερδευτείς/βαρεθείς από τις πολλές επιλογές που έχει κατά τη δημιουργία του configuration file του kernel.. :suicide:

      Πέρα από την πλάκα, σημαντικό (για αρχή) είναι να μην ξεκινήσεις το configuration from scratch αλλά να χρησιμοποιήσεις αυτό με το οποίο έγινε build ο kernel της διανομής σου. Αυξάνονται αισθητά οι πιθανότητες να καταλήξεις με έναν bootable/working kernel.

      • Thnx, NdC!

        Να είμαι ειλικρινής, κάπου προς τα εκεί προσανατολιζόμουν! Ώστε, ακόμα και αν δε μου βγει κάτι bootable-working, να μπορώ πάντα να επαναφέρω από το grub τον κανονικό kernel….

        Προς το παρόν, προσανατολίζομαι στο να πάρω έναν εξωτερικό σκληρό, να «φορτώσω» εκεί όλο το /home folder & να ψαχτώ, αν με κάποιο τρόπο μπορώ να πάρω backup το current configuration (γιατί, βλέπεις, έχω βάλει & ένα κάρο ψιψιψίνια & κοκοψόψα!…. Κρίμα είναι να τα ξαναστήνω από το 0, ειδικά αφού για ένα διάστημα 3 εβδομάδων δεν έκανα και τίποτα άλλο!)

        Μόλις τα καταφέρω & μπω στη διαδικασία του να ανατινάξω το pc μου, θα σας κρατήσω ενήμερους -όχι τίποτα! Για να σας διασκεδάζω με τις «πατάτες» μου! 🙂

        M@t’s last blog post..…and a hell of a day!

      • Μην ανησυχείς ότι θα χάσεις κάτι από το σύστημά σου. Όπως γράφει και η fog παρακάτω, αν καταλήξεις με προβληματικό kernel επιλέγεις από το menu του grub τον ήδη υπάρχοντα (αρκεί να μην τον κάνεις overwrite) και συνεχίζεις σα να μη συνέβη τίποτα, ούτε backup του home χρειάζεσαι (γι αυτό το σκοπό) ούτε τίποτα άλλο.

        Η πρότασή μου αφορούσε την άνεση που θα έχεις να αλλάξεις/πειραματιστείς με συγκεκριμένα options του kernel, χωρίς το άγχος του να εξετάσεις όλες τις παραμέτρους εξαρχής.

        Αν αρχίσεις με configuration from scratch και δεν παίξει 1-2-3 και βάλε και χωρίς να έχεις προηγούμενη εμπειρία ώστε να εντοπίσεις το πρόβλημα σχετικά γρήγορα, είναι πολύ πιθανό να απογοητευτείς και να τα παρατήσεις.

        Αλήθεια, σε τι διανομή σκοπεύεις να το κάνεις;

      • Thnx for the reply!

        Βασικά, έχω τα πολυαγαπημένα μου Ubuntu :love:, τα 8.10. Το θέμα είναι ότι τα έχω «ντύσει» mac & όχι μόνο για τις απόκριες! 😛
        Οπότε είναι διάφορα θέματα που με προβληματίζουν:
        α) Να περάσω στην έκδοση 9.04? Σήμερα διάβασα σε ένα blog που παρακολουθώ, ότι το upgrade δεν σου τα κάνει όλα «κούκλα» & ότι είναι ασφαλές….
        β) Να μην περάσω στην έκδοση 9.04, αλλά να διορθώσω μέσω του kernel ένα-δυο προβληματάκια που έχω (όπως π.χ. δεν έχω mic, για κάποιον λόγο που δεν κατάλαβα & μολονότι βλέπει την κάρτα δικτύου μου & το wireless, το βλέπει σαν generic & όχι σαν intel). Άντε, πες το δίκτυο δουλεύει απρόσκοπτα και χωρίς κανένα πρόβλημα, οπότε ότι δουλεύει, δεν το πειράζουμε! Αλλά το mic, το θέλω!!!!

        Φυσικά, να διευκρινίσω ότι μιλάμε για laptop! …..

        Χμ…. Huge dilemma….. Any ideas?

        M@t’s last blog post..…and a hell of a day!

    • Νομίζεις δεν είχα καταλάβει ότι είσαι βαρεμένη. ‘Ακου μιλάει στα μηχανήματα :oh no: :harhar:

      Επί των kernelιακών τώρα. Αν θες να δεις πως είναι η διαδικασία όρμα του, αν έχεις κάποια συσκευή που δε σου δουλεύει γιατί δεν υπάρχει module και θες να το βάλεις στον kernel και όχι ξεχωριστά, επίσης όρμα του. Αν όλα όμως είναι οκ, δεν έχεις υπαρξιακές αναζητήσεις και δεν καίγεσαι να έχεις χθεσινοβραδινό kernel, πήγαινε για καφεδάκι.

      Έπαιξα παλιότερα με τον kernel. Στην αρχή από περιέργεια, μετά για να έχω kernel 2.6 όταν οι διανομές είχαν ακόμα τη σειρά 2.4 και λίγο πιο μετά, για να έχω πρόσφατους kernel. Τα τελευταία 2-3 χρόνια όμως, οι διανομές διαθέτουν σχεδόν πάντα kernel τελευταίας γενιάς, όλες τις φορές προσαρμοσμένο στη διανομή και με τα τελευταία καλούδια. Έτσι άφησα το σκάψιμο στο .config.

      Στην περίπτωση όμως που θες να δεις τη γλύκα, πέρα από τις γενικές οδηγίες (δες εδώ επιγραμματικά τα βήματα σε ένα ποστ μου από το μακρινό 2005), θα πρέπει να φροντίσεις να βρεις τα patch ή τις ιδιαίτερες αλλαγές που έχει ή θέλεις να έχει, η διανομή σου. Το τι θα πρέπει να ρυθμίσεις στο .config και γιατί, είναι ένα άλλο (πολύ μεγάλο) θέμα. Καλό είναι να ξεκινήσεις από ένα έτοιμο, όπως συμβούλεψε ήδη ο NdC και όχι από καθαρό. Ακόμα και να ξέρεις τι και πως είναι μακριά και λεπτή διαδικασία. Ξεκινώντας από καθαρό config μου έπαιρνε πάνω από μισάωρο να περάσω από όλες τις επιλογές και ένα λάθος τσεκάρισμα με έβγαζε από kernel χωρίς όλα όσα ήθελα μέχρι unbootable.

      Για ubuntu τώρα, μπορείς να δεις εδώ το ποστ του Νίκου. Παλιό μέν, άρα θα πρέπει να προσέξεις τις εκδόσεις κλπ. αλλά έβγαζε working kernel, το είχα δοκιμάσει. Εγώ πάντως χρησιμοποιούσα την εντελώς manual εγκατάσταση που περιγράφω στο δικό μου ποστ, μιας και ήταν ανεξάρτητη διανομής (τότε είχα Debian, το Ubuntu με άφηνε παγερά αδιάφορη) και αν κάτι πήγαινε στραβά, απλά άλλαζα kernel σε κάποιον παλιότερο από το grub και ήμουν up ξανά.

      Για πιο συγκεκριμένες οδηγίες, δες τη διαδικασία και ρώτα που δε σου κάθεται καλά ή δεν την πιάνεις. Καλή τύχη στα βαθιά. Ιστιοπλόος είσαι, δε σε φοβάμαι :fish:

      • Εννοείται ότι είμαι βαρεμένη, παιδί μου!!! 🙂 Εδώ μέχρι και με τις παρέες μου όταν βγαίνουμε για καφέ, καθόμαστε οι 2-4 gadgetόβιοι σε μια γωνιά (& μάντεψε! Είμαι η μοναδική κοπέλα! :P) και ανακαλύπτουμε νέους τρόπους να απειλούμε-εκβιάζουμε-«γλύφουμε» τα «καλούδια» μας, όταν δε μας κάνουν το χατήρι!!! 🙂 🙂

        Σχετικά με τον kernel, 1.000 ευχαριστώ για τα links (τα οποία παρεπιπτόντως είχαν διαφύγει της προσοχής μου!!!).

        Θα τα διαβάσω και θα επανέλθω με απορίες! 🙂

        M@t’s last blog post..…and a hell of a day!

  3. @ M@t:
    Το θέμα του μικροφώνου δεν έχει να κάνει με τον kernel αφού έχεις ήχο. Πες μοντελάκι από το λαπτόπι και θα τη βρούμε αλλιώς την άκρη, αν δεν είναι ανίατη η περίπτωση.

  4. @ M@t: Φτάσαμε το nesting limit για αυτό σου απαντάω εδώ:

    Σε ρώτησα για τη διανομή επειδή στα Debianοειδή υπάρχουν specialized πακέτα για να συμπιλίσεις/εγκαταστήσεις custom kernel σαν .deb πακετάκι ωραία και καλά.

    Έχω καιρό να ασχοληθώ για να σου δώσω τώρα κατευθύνσεις αλλά σίγουρα για Ubuntu/Debian θα βρεις πολύ πράγμα επί του θέματος.

    Το πρόβλημα με το mic πρέπει να είναι καθαρά θέμα mixer ή και κάποια ιδιοτροπία του λαπτοπίου σου.. :scratch:

  5. Αλό!

    Σας ευχαριστώ και τους 2 για τα replies! 🙂

    Αχχχχ!… Αν ο άνθρωπος δεν ξέρει!!! Θα τον έκανα αγνώριστο τον πυρήνα – στο τσαφ τη γλύτωσε!
    Το καμάρι μου είναι ένα acer aspire 7720G-304G25NMi (γιατί είδα ότι η Acer βγάζει διάφορα 7720G)…

    Τώρα χρησιμοποιώ έναν mixer, ο οποίος λέγεται HDA Intel ALC268 Analog (ALSA)…

    Ελπίζω να βοηθάει & sorry for demolishing this blog-post! :ooops;

    M@t’s last blog post..Εγώ και η φωτογραφία!…

    • Επειδή είμαι τεμπέλα τα αντιγράφω στα αγγλικά 😛
      1. Open the “Volume Control” panel.
      2. In the “Volume Control” panel: “Edit” → “Preferences”.
      3. In the “Volume Control Preferences” panel: tick “Microphone”, “Microphone Capture”, and “Capture”.
      4. Close the “Volume Control Preferences” panel.
      5. In the “Volume Control” panel, “Playback” tab: unmute the microphone.
      6. In the “Volume Control” panel, “Recording” tab: enable audio recording from capture.

      Επίσης κάπου λέει Microphone Boost κανε και αυτό unmute και ανέβασε ένταση.

Σχολιάστε

